Hospodine, pomiluj ny!
Jezukriste, pomiluj ny!
Ty, spase všeho mira,
spasiž ny i uslyšiž,
Hospodine, hlasy našě!
Daj nám všěm, Hospodine,
žizn a mír v zemi!
Krleš! Krleš! Krleš!
Vysvětlivky staročeských a zbytkových staroslověnských formulací: pomiluj ny= smiluj se nad námi, spase = spasiteli mira = světa, spasiž ny i uslyšiž = spas nás a vyslyš, žizn = hojnost, mír = pokoj, Krleš= Kyrie eleison (Pane, smiluj se)
Prapůvod skladby lze vidět ještě v odkazu cyrilometodějského působení a její definitivní verze vznikla v době, kdy staroslověnština zápasila s latinou a přijímala do sebe české prvky.
Autorství písně bylo připisováno přímo svatému Vojtěchu. Ačkoli to nebylo potvrzeno, mohlo tomu tak být, protože je prokázáno, že sv. Vojtěch hudbu skládal – v době svého polského pobytu složil např. píseň „Boga-Rodzica“ (Bohorodička), kterou Poláci zpívali jako píseň bojovou
Kardinál František Tomášek o Velikonocích roku 1987 vyhlásil desetiletý program duchovní obnovy českého národa k 1000. výročí smrti sv.Vojtěcha.Jak bylo známo, každý rok byl zasvěcen českým svatým. Taktéž rok sv. Jana Nepomuckého Neumanna se slavil v roce 1991 v katedrále v Prachaticích (byla v rekonstrukci - obložená lešením), kterou navštívil Otec kardinál František Tomášek a kde zazněla tato věta:
Tato výzva Otce kardinála Františka Tomáška se dotkla mého nitra a tím, se začalo uskutečňovat dílo ADS. Bylo započato skrytým způsobem v „Duchovní obnově národa“ jeho pokračování je v projektu duchovních služeb. Nyní v duchovní službě AČR.