11. neděle v mezidobí A
Kolik lidí dnes hledá práci? A podle jakých kritérií? Zatímco se kdysi považovalo za seriózní signál, že člověk vydržel u jedné práce a jednoho zaměstnavatele třeba i celý život, dnes se zaměstnání, zejména u mladší a střední generace bere jako zkušenost, která se při každém dalším zaměstnavateli násobí jako dobrý bonus v curriculum vitae.
Boží Království se tedy buduje především prací. Naší vlastní. Již zde na zemi a již zde v nás. A je dobré s tím počítat. Jinak budeme zaskočeni, že v případě Božích věcí neplatí stejná pravidla jako určujeme a diktujeme pro záležitosti tohoto pomíjejícího světa.
Když tedy hledáme dobrou práci, a podaří se nám ji najít podle našich (i tajných) snů, neucpávejme si uši před Ježíšovým Slovem, které úpěnlivě volá po dělnících do své firmy. A každý, kdo do ní chce patřit, včetně těch apoštolů a jejich následovníků, si bude muset zapracovat. Možná i na sobě samotném.
http://www.farnost-zizkov.cz/?lang=1&id_rubrika=50&id_clanek=1762
Mt 9,36 – 10,8
Když Ježíš viděl zástupy, bylo mu jich líto, protože byli vysílení a skleslí jako ovce bez pastýře.
Tu řekl svým učedníkům: „Žeň je sice hojná, ale dělníků málo. Proste proto Pána žně, aby poslal dělníky na svou žeň!“
Modlitba k Pánu žně není (jen) o tom, by konečně poslal dostatek šikovných chlapců do vyprazdňujících se seminářů, ale o tom, aby nás všechny naučil vidět v našich životech jeho vlastní žeň. Ne svoji žeň, kde si podle možností nažneme co nejvíc a budeme si moct říct: „Máš velké zásoby na mnoho let. Klidně si žij, jez, pij, vesele hoduj!“ (viz Lk 12,19), ale jeho žeň, kde my sami jsme plnými klasy, které nesou hojnou úrodu, protože se nebáli odumřít sobě a svým představám (srov. Jan 12,24).
http://www.paulinky.cz/clanky/11-nedele-v-mezidobi-A.html
11. neděle v mezidobí (A)
EVANGELIUM
Mt 9, 36-10, 8
Zavolal dvanáct učedníků a poslal je.
Když Ježíš viděl zástupy, bylo mu jich líto, protože byli vysílení a skleslí jako ovce bez pastýře. Tu řekl svým učedníkům: "Žeň je sice hojná, ale dělníků málo. Proste proto Pána žně, aby poslal dělníky na svou žeň!"
Potom si zavolal svých dvanáct učedníků a dal jim moc nad nečistými duchy, aby je vyháněli a uzdravovali každou nemoc a každou chorobu.
Jména těch dvanácti apoštolů jsou tato: první Šimon, zvaný Petr, a jeho bratr Ondřej, Jakub, syn Zebedeův, a jeho bratr Jan, Filip a Bartoloměj, Tomáš a celník Matouš, Jakub, syn Alfeův, a Tadeáš, Šimon Kananejský a Jidáš Iškariotský, který ho pak zradil.
Těchto dvanáct Ježíš poslal a přikázal jim: "Mezi pohany nechoďte a do žádného samařského města nevcházejte. Raději jděte k ztraceným ovcím z domu izraelského. Jděte a hlásejte: 'Přiblížilo se nebeské království.' Uzdravujte nemocné, probouzejte k životu mrtvé, očišťujte malomocné, vyhánějte zlé duchy. Zadarmo jste dostali, zadarmo dávejte."
Kto je zodpovedný
Veľa vecí, ktoré robíme majú tri etapy. Prvou je uvažovanie nad celkovou situáciou. Druhou je nájdenie riešenia. A treťou je uskutočnenie riešenia.
Napríklad, keď si chceme postaviť dom najprv hodnotíme našu bytovú situáciu a finančnú situáciu, potom si dáme vypracovať plány a potom nasleduje samotná realizácia stavby. Tak je to i pri každodennej činnosti ako je varenie. 1. Je potrebné variť, 2. čo idem variť a z čoho idem variť, 3. varenie.
Podobne postupoval aj Ježiš. Počuli sme, že urobil tiež tri zásadné kroky.
Prvým bolo zhodnotenie situácie. Čítame, že keď ”videl zástupy, bolo mu ich ľúto, lebo boli zmorené a skleslé ako ovce bez pastiera”. Ježišovo ľútosť vychádzala zo skúsenosti, že ľudia nemajú takých duchovných vodcov, ktorí by ich viedli k náboženstvu ducha, v slobode a láske.
Druhým krokom bol apel na apoštolov. Vyzval ich, aby prosili ”Pána žatvy, aby poslal robotníkov na svoju vinicu”. Pritom Ježiš myslel už na nich samotných. Do nich vkladal nádeje, že sa stanú pravými duchovnými pastiermi. Preto im dal účasť na svojej Božskej moci, aby mohli vyháňať nečistých duchov, uzdravovať chorých a kriesiť mŕtvych.
Tretím krokom bol konkrétny príkaz, aby začali pracovať medzi stratenými ovcami „z domu Izraela”. Mali ohlasovať, že sa v Ježišovi priblížilo nebeské kráľovstvo, ktoré je otvorené najprv pre Židov a potom aj pre iné národy.
Je obraz dnešného sveta iný, aký bol za čias Ježiša? Nie je. Aj dnes by bolo Ježišovi rovnako ľúto ľudí, ako mu bolo ľúto Židov. Našu dobu charakterizuje chaos. Prejavuje sa to v strate oporných životných bodov a nedostatkom osobností, ktorým by záležalo na dobre človeka. Preto mnoho ľudí túži, aby niekto urobil na tomto svete konečne poriadok. Poriadok v ekonomike a politike, odstránenie korupcie, sociálny a bezpečnostný poriadok, mravný poriadok.
Preto v treťom tisícročí mocne zaznieva hlas Cirkvi, aby si ľudia uvedomili, že ”zlaté teľa” ich neurobí šťastnými. Svet neurobia šťastnejším bankové inštitúcie, ale duch bratstva a solidarity medzi ľuďmi vybudovaný na základe, že sme všetci Božie deti a Ježiš každého vykúpil. Toto máme my kresťania skutočne prežívať a liečiť aj iných, aby uverili, že všetko stojí a padá na našom vzťahu k Bohu, na zachovávaní Božích zákonov, na živote podľa Ježišovho učenia, na posväcovaní všetkých skutočností nášho života.